דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נשים הרות - היזהרו משפעת החזירים 

מאת    [ 17/11/2009 ]

מילים במאמר: 572   [ נצפה 1776 פעמים ]

שפעת החזירים עלולה לתקוף כל אחד, אבל נשים בהיריון עלולות להיפגע ממנה במיוחד. אילו צעדי מניעה יש לנקוט על מנת לשמור על בריאות האישה והעובר?

כבר בהתפרצות הראשונה של שפעת החזירים, באפריל 2009, דווח על מקרים קשים של המחלה בנשים הרות וביילודים, אף שלא ברורה בדיוק האפידמיולוגיה של המחלה ודרכי התפשטותה בנשים הרות. גם בשפעת זו, כמו בסוגי שפעת אחרים, ידוע על היות המחלה קשה יותר בנשים הרות. דווח בעבר גם על סיבוכי שפעת בהיריון, כגון לידות מוקדמות והפלות, במיוחד בנשים שלקו בדלקת ריאות. מכל העדויות הללו עולה כי שפעת בהיריון מעלה את שכיחות הסיבוכים האימהיים, וכנראה גם העובריים.
נשים בהיריון נמצאות בקבוצת הסיכון להיפגע משפעת החזירים, והן נדרשות במקרים רבים להתאשפז מיידית, שלא כמו שאר האוכלוסייה. מחקר חדש קובע כי גם לעוברים נשקפת סכנה, שכן הנגיף עלול לגרום לנזקים בהתפתחות המוחית שלהם.
ההסתמנות הקלינית של המחלה דומה לכל סוגי השפעת: שיעול, כאבי גרון, נזלת, חום, כאבי שרירים, כאבי ראש, בחילות, הקאות ועייפות. בקרב רוב הנשים תעבור המחלה מעצמה, ללא בעיות מיוחדות. עם זאת, במיעוטן תיתכן התקדמות מהירה יותר של המחלה, שעלולה להסתבך בדלקת ריאות חיידקית המסכנת את האם והעובר. דווחו גם מקרי מוות של נשים הרות כתוצאה מסיבוכי שפעת החזירים.
באופן אידאלי, ראוי שכל אישה הרה החשודה כנגועה במחלה תבצע בדיקת מעבדה לבירור נוכחות המחלה, אולם אין להמתין לתוצאות הבדיקה כדי להתחיל בטיפול. בדיקות אינן בנות ביצוע בכל המקומות, וגם אם הן מתבצעות, עוברים כמה ימים עד קבלת התוצאות. מכיוון שהטיפול האנטי-ויראלי בשפעת החזירים יעיל ביותר, רצוי להתחיל מיידית בטיפול מונע, ככל האפשר במיוחד ביומיים הראשונים למחלה, גם מבלי להמתין לתוצאות המעבדה.
יש לטפל מהר ככל האפשר בנשים הרות הסובלות ממחלה דמוית שפעת. גם אם מבצעים בדיקת אימות למחלה, אין להמתין עם הטיפול עד קבלת התשובה. טיפול תרופתי מונע מתבסס על המלצות קיימות ומעודכנות של משרד הבריאות והמרכז האמריקאי לבקרת מחלות.
וירוס שפעת החזירים נמצא רגיש לטיפול בשתי תרופות נפוצות: רלנזה וטמיפלו. טמיפלו היא תרופה הניתנת דרך הפה ונספגת במעי. המינון ומשך הטיפול זהה כמו בטיפול במבוגרים חולי שפעת לסוגיה: טיפול במשך חמישה ימים, כאשר שיפור צפוי תוך יומיים. המינון המומלץ: קפסולה של 75 מ"ג, פעמיים ביום. הטיפול בטמיפלו מומלץ גם לנשים בהיריון שאינן חולות, אך שהיו במהלך עשרת הימים האחרונים במגע עם חולה חשוד או מוכח כחולה בשפעת חזירים. במקרה זה אפשר לתת טיפול מונע של קפסולה אחת ביום לחמישה עד עשרה ימים. הטיפול ברלנזה ניתן על ידי שאיפת התרופה, והוא שמור לאותן נשים בהיריון שאינן מסוגלות לבלוע את התרופה בשל סיבות שונות, דוגמת הקאות.
כשחום הגוף עולה, במיוחד בשליש הראשון להיריון, קיימת המלצה להשתמש בתרופות להורדת חום המותרות בהיריון, כגון אקמול ואופטלגין (למי שאינה רגישה), בהתחשב בדיווחים בספרות שלפיהם חום גוף גבוה מעלה שכיחות מומים בעובר – במיוחד מומי מערכת העצבים. חום גבוה במהלך לידה קשור אף הוא קשור לתוצאות עובריות עגומות.
חיסון לשפעת החזירים, שאושר לאחרונה בארה"ב, יהיה זמין בקרוב גם בארץ, אולם בינתיים טיפול המניעה נועד להקטין את סיכויי ההידבקות, וכולל נטילת ידיים תכופה, הקטנת מגע עם חשודים כחולים במחלה, הימנעות מהתקהלות ואף שימוש במסכות פנים (כמו מנתחים).
יילוד הניזון מחלב האם – סיכוייו פחותים לחלות בשפעת חזירים. ברור לנו שיילודים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בשפעת חזירים, אף שהאינפורמציה המדעית הקיימת כיום בנושא זה דלה. לפיכך יש להרחיק מסביבתם כל חשוד במחלה.
לא ידוע מהם סיכויי ההידבקות בשפעת החזירים דרך חלב האם, ונראה שדרך הדבקה זו נדירה. ניתן לאפשר לבן משפחה אחר להאכיל את היילוד בחלב האם דרך בקבוק. מעבר לכך יש לזכור כי מתן תרופות לאם נגד השפעת אינה סותרת הנקה.
לשאול, להתייעץ, לשתף ולקבל תשובה מהירה – ניתן להגיב בפורום המומחים של בלוג השפעת.

מאת: ד"ר אריה גרובר
מקור:בלוג השפעת של קופ"ח לאומית כל המידע בנושא שפעת החזירים - כתבות, מאמרים, חדשות ופורום מומחיםhttp://www.flublog.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב